Realizacja strategii

Realizacja strategii Grupy GPW w 2018 r.

27 czerwca 2018 r. Zarząd GPW przedstawił do publicznej wiadomości zaktualizowaną strategię #GPW2022. Strategia zakłada realizację 14 ogłoszonych inicjatyw strategicznych.

  • Wraz z początkiem lipca 2018 r. rozpoczęto pracę nad wdrażaniem w życie poszczególnych inicjatyw strategicznych.
  • Pod koniec lipca 2018 r. Zarząd GPW przydzielił nadzór nad inicjatywami swoim poszczególnym członkom i zakomunikował ten podział odpowiednio: Spółkom wchodzącym w skład Grupy Kapitałowej GPW, poszczególnym Działom i indywidualnym pracownikom Grupy Kapitałowej GPW.
  • Z inicjatyw strategicznych wyodrębniono działania projektowe i określono termin zakończenia dla każdej z nich.
  • W pierwszych miesiącach implementacji zaktualizowanej strategii wykonano następujące działania w poszczególnych projektach:
    • Przygotowano arkusze planowania projektów (struktura organizacyjna, harmonogram zadań, harmonogram zespołu, harmonogram płatności).
    • Powołano lub zrekrutowano kierowników projektów.
    • Powołano zespoły projektowe.
    • Zorganizowano kick-off projektów, przystąpiono do realizacji poszczególnych zadań.
    • Rozpoczęto prace analityczne i zweryfikowano opracowane biznes plany (budżet, harmonogram).
    • Rozpoczęto proces aplikacji o pozyskanie finansowania grantowego wybranych projektów.
    • Przygotowano karty projektów na koniec września 2018 r. (informacje ogólne, opis projektu, wymagane nakłady i korzyści, czas realizacji, zespół projektowy).

W IV kwartale 2018 r., w toku prac nad implementacją inicjatyw strategicznych, z uwagi na zmieniające się otoczenie rynkowe podjęto decyzję o rewizji biznesplanu inicjatywy pt. Rozliczanie Transakcji OTC. Ostatecznie zdecydowano o wstrzymaniu realizacji tego projektu.

W IV kwartale 2018 r. podjęto także decyzję o upublicznieniu dodatkowej 15 inicjatywy strategicznej pt. Rynek towarów rolnych. Celem projektu jest utworzenie elektronicznej, zorganizowanej platformy produktów rolno-spożywczych. Oferta konsorcjum w składzie Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie, Towarowa Giełda Energii i Izba Rozliczeniowa Giełd Towarowych została wyłoniona jako najkorzystniejsza w przetargu na realizację projektu pt. „Platforma Żywnościowa” ogłoszonym przez Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa. Projekt uruchomienia giełdowego rynku rolnego został zgłoszony przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi do Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju jako kluczowy dla rozwoju sektora rolniczego w Polsce. Koordynatorem jego realizacji jest Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa (KOWR). Projekt „Platformy Żywnościowej” ma przyczynić się do stworzenia nowych impulsów rozwojowych dla sektora rolno-spożywczego w Polsce. Nowoczesne rozwiązania funkcjonujące na rynku kapitałowym mogą wspomóc zwiększenie konkurencyjności sektora rolno-spożywczego w warunkach rosnącej konkurencji na globalizujących się rynkach (Inicjatywy strategiczne).

Dostosowanie infrastruktury technologicznej i poszerzanie oferty instrumentów inwestycyjnych dostępnych na rynkach GPW to kluczowe elementy strategii #GPW2022. W ocenie Zarządu działania te przyniosą długoterminowe korzyści w postaci dotarcia do nowych grup inwestorów i pozyskania dodatkowych źródeł przychodów, a w rezultacie wpłyną na długoterminowe tworzenie wartości dla inwestorów i pozostałych interesariuszy.

Monitorowanie realizacji Strategii GK GPW

W ramach procesu aktualizacji strategii GK GPW przeprowadzonego w pierwszej połowie 2018 r., zidentyfikowano 6 obszarów strategii Grupy. Obok dotychczasowych filarów działania: rynków akcji, długu, instrumentów pochodnych, rynku towarowego oraz produktów informacyjnych, wskazano potencjał tkwiący w nowych obszarach biznesowych.

Działania planowane oraz realizowane w ramach każdego z filarów obejmują zarówno działania operacyjne, jak i strategiczne.

Na konferencji prasowej 27 czerwca 2018 roku przedstawionych zostało 14 inicjatyw strategicznych (Inicjatywy strategiczne).

Po zatwierdzeniu strategii doprecyzowano projekty oraz działania operacyjne implementujące inicjatywy strategiczne oraz ustalono związane z nimi cele dla komórek organizacyjnych. Ustalono zasady i częstotliwość raportowania i monitorowania realizacji strategii.